מחקר בגובה העיניים
מחקר בגובה העיניים
עובדות ומספרים


דיוקנאות של ישראל במדריכי תיירות ובאלבומי תמונות ישראלים
איסופם השיטתי של מדריכי התיירות והאלבומים אפשר לי לחקור את התפתחותו של המבט הצרפתי על ישראל ואת השינויים שחלו באופן שבו תיירים תופשים את המדינה מאז הקמתה ועד היום
מדריכי טיולים לישראל מאז קום המדינה מספרים את סיפורה מנקודת מבטו של התייר המבקר בה. מדריכי הטיולים לישראל שנכתבו בשפה הצרפתית עבור התייר הצרפתי מבטאים את האופן שבו תופסים הצרפתים את הישראלי. אולם, כיצד הם יודעים ישראלי מיהו ומהו, ישראל מהי ומיהי? זאת באמצעות סטראוטיפים רווחים, שנוצרו במהלך שנות קיומה של המדינה ושווקו על ידי מערך ההסברה שלה. מדריכי התיירות עושים שימוש נרחב בסטריאוטיפים אלה כדי להציע לתייר המבקר במדינה כלים להיכרותה: הקיבוץ ואנשיו, הטבע הבראשיתי, אתרי העתיקות המפורסמים המרמזים על עברה ההיסטורי המפואר והמורכב של המדינה. אולם, מסתבר שלא רק על דימויים אלה מתבססים מדריכי הטיולים. על מנת שהתייר המבקר בישראל יוכל להפנים את המראות הניצבים בדרכו, עליו לעשות הקבלה לדימויים ולמראות בתרבותו שלו. כך למשל, בתרבות הצרפתית מיוצגת המדינה באמצעות דמות אישה, הלא היא מריאן. לכן, פעמים רבות נמצא שישראל מיוצגת במדריכי התיירות ובאלבומי התמונות באמצעות דמות של אישה: בשנותיה הראשונות זוהי קיבוצניקית או חיילת צעירה. כיום מיוצגת המדינה באמצעות דמות אישה היי-טקיסטית. אולם, מדריכי הטיולים אינם ה"תמונה השלמה". אליהם צירפתי גם אלבומי תמונות שנתחברו הן בעברית והן בצרפתית, המלווים את המדינה מימיה הראשונים. הללו פונים הן לקהל של תיירים שעתיד לבקר במדינה, הן לתיירים שזהו להם ספר מזכרת, והן לישראלים החיים כאן, ושעבורם אלבומי תמונות אלה משמשים כאלבום תמונות של משפחת מדינת ישראל. במדריכי התיירות – סדרתיים או חד-פעמיים - באלבומי התמונות בעברית ובצרפתית, וכן בתיקיות מביקורים חד-פעמיים של תיירים יחידים בישראל, אשר נשמרו בספריות הלאומיות במדפי ספרים בביתם של אנשים ובחנויות יד שניה, נטווה סיפורה של הישות המכונה "מדינת ישראל" "מלמטה למעלה": לא באמצעות ספרי ההיסטוריה המספרים סיפור מהודק, בעל התחלה, אמצע וסוף, אלא דרך סיפורים קטנים, המסופרים בטקסטים, בכיתובי התמונות, בתמונות ובמפות המופיעים במדריכי התיירות ובאלבומים. האלבומים והמדריכים הם כמו תמונות פולארויד, מעין הבזק של רגע, תיעוד של היסטוריה ברגע נתון. איסופם השיטתי של מדריכי התיירות והאלבומים אפשר לי לחקור את התפתחותו של המבט הצרפתי על ישראל, על השינויים שחלו בתפישתה של המדינה מאז הקמתה ועד היום בידי התייר, הניזון הן מתרבותו הוא והן ממה שמציעה לו התרבות הישראלית באמצעות הדימויים שהיא משגרת אשר נקלטים בספרים המיועדים לתיירים. החומר הוא רב, ויש בו חזרות רבות. דומה שהתמונות והטקסטים נודדים ממדריך למדריך, מאלבום לאלבום. לעיתים הם נותרים כמות שהם, לעיתים התמונות מקבלות פרשנות אחרת ברבות הזמן. יש אשר הטקסט אומר דבר מה שונה בעברית ובצרפתית (לעיתים עד כדי היפוך הדברים!). ניתוח פרטני של עמודי מדריכי התיירות והמדריכים והשוואתם עם מדריכים אחרים הוא כמו פיסות פאזל החוברות לכלל תמונת דיוקן שלמה, הלא היא מדינת ישראל דרך עדשת המבט הצרפתי.
תמונות המחקר
