מחקר בגובה העיניים

מחקר בגובה העיניים

מפעל ייחודי של הקרן הלאומית למדע שמטרתו להנגיש את הישגי המחקרים הממומנים על ידה לציבור הרחב.

עובדות ומספרים

< חזרה למחקרים
ד"ר מנחם יערי
חינוך
אוניברסיטת בר-אילן
מדעי החברה
תקופת המחקר
2015-2019

"אוף, הטקסט הזה קשה מדי!"

על הקושי של קוראים עם לקויות למידה להבחין בין עיקר לטפל

נכתב ע''י מנחם יערי, 15 אוק 2020

ילדים ומבוגרים הסובלים מלקות למידה או מהפרעת קשב מתקשים להבין ולזכור טקסטים שהם קוראים. אחת הסיבות האפשריות לכך היא הקושי שלהם להבחין בין עיקר לטפל. היכולת להבחין בין עיקר לטפל חשובה מאוד בקריאת טקסטים, מפני שהיא מאפשרת לקוראים לחלק את המשאבים המנטליים שלהם בצורה יעילה, ולהשקיע יותר משאבים בהבנה ובזכירה של הרעיונות המרכזיים בטקסט. מחקרים קודמים הראו שקוראים עם הפרעת קשב או עם קושי ספציפי בהבנת הנקרא (כלומר, אף שקריאתם תקינה), מתקשים לשחזר את הרעיונות המרכזיים אחרי קריאה של טקסט. מחקרנו נועד לזהות את הסיבה לקושי בשחזור. בפרט, רצינו להבין אם קושי זה נובע (א) מחוסר יכולת לזהות את הרעיונות המרכזיים; (ב) מחוסר יכולת להקצות מספיק משאבי קשב לעיבוד שלהם; (ג) מקושי לקודד את הרעיונות המרכזיים בזיכרון; או (ד) מקושי לאתר אותם בזיכרון ולשלוף אותם. הופתענו לגלות שהקושי של משתתפי הניסוי היה אך ורק בשלב השליפה של הרעיונות המרכזיים מהזיכרון. כלומר, קוראים מתקשים אלו מצליחים לזהות את הרעיונות המרכזיים בטקסט, להקצות להם קשב ולקודד אותם בזיכרון, ואף על פי כן, הם מתקשים לאתר ולשלוף אותם לאחר הקריאה. כדי לזהות את הגורמים האחראים לקושי הספציפי בשליפה, ערכנו מחקר נוסף שבו ביקשנו מהקוראים לומר בקול את מחשבותיהם תוך כדי קריאה. גילינו כי הקוראים שהתקשו לשחזר את הרעיונות המרכזיים מיעטו להזכיר רעיונות שהופיעו בחלקים קודמים של הטקסט. כלומר, בהשוואה לקוראים "רגילים", קוראים אלו מיעטו לקשר בין הרעיונות המוצגים לאורך הטקסט – קישורים החשובים הן להבנה של הטקסט והן לשחזורו לאחר הקריאה. מכיוון שהקוראים אינם יוצרים חיבורים בין הרעיונות המופיעים לאורך הטקסט, הם אינם מבינים אותו באופן שלם, ונוסף על כך אינם מצליחים לשחזר את הרעיונות המרכזיים – שהם אלה הקשורים במידה הרבה ביותר לרעיונות אחרים בטקסט. אם כן, כדי לעזור לקוראים עם לקות למידה או הפרעת קשב להבין ולזכור טקסטים, חשוב לאמן אותם ליצור בצורה רצופה חיבורים בין מה שהם קוראים כעת לבין מה שקראו קודם לכן. שאם לא כן, הם ימשיכו להתקשות הן בהבנה והן בשחזור של הטקסט, ובפרט של הרעיונות המרכזיים שבו.

פורסם בתאריך - 25-נובמבר-2020 - התכנים נכונים ליום הפרסום

מילות מפתח

הפרעת קשב
מבינים חלשים
רעיונות מרכזיים
תנועות עיניים
שחזור טקסט
פורסם בתאריך - 25-נובמבר-2020 - התכנים נכונים ליום הפרסום